van top natuur naar top sport

13 september 2016 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Heerlijk geslapen vannacht na de lange dag van gisteren. Rustig ontbijtje in het hotel gedaan. De ontbijtjes in dit hotel geven veel afval. Alles is apart verpakt en we eten ook nog eens van papieren borden met plastic bestek. Bijzonder land hier met zoveel goed onderhouden natuurparken en als tegenhanger grote bijdrage aan de plastic soep. We besluiten vandaag naar de Olympic Oval te gaan. We zijn tenslotte schaatsfans nietwaar. We vinden de locatie makkelijk en snel.  Voor de deur wordt er al ijverig getraind. We kunnen de schaatshal gratis bezoeken en mogen overal kijken(nou geloof ik wel dat wij de enige bezoekers zijn) dit kun je je in Nederland toch niet voorstellen. Dus wij maken graag gebruik van die vrijheid. HhhBekijken de trainingsruimtes, kleedkamers en komen zelfs op het midden terrein. Heel leuk om daar ineens zelf te staan. Na dit super uitstapje besluiten we terug naar het hotel te gaan en daar te zwemmen om vervolgens in de middag nog down town te gaan, met dezelfde trein als gisteren. We vragen of de shuttle er ons weer heen kan brengen. Dat kan, deze keer met een andere chauffeur. Waarschijnlijk is deze chauffeur nieuw, want als snel merken we dat hij in elk geval helemaal niet dezelfde kant op gaat als gister. We vragen waar hij ons naar toe gaat brengen, blijkt hij ook bijna geen Engels te spreken, maar is wel heel aardig. Er lijkt een misverstand te zijn over naar welk station we moeten worden gebracht. Wij willen naar Sandy en hij had van het hotel begrepen dat we naar een ander station wilden. Goed misverstand uit de wereld en omkeren naar het juiste station. Maar ook dit station lijkt hij niet te kunnen vinden, chauffeur wordt al wat zenuwachtig en wij stellen hem gerust dat het ons niet uitmaakt want wij hebben vakantie en zo’n sightseeing bevalt ons wel. Uiteindelijk komen we bij een station waar de juiste trein rijdt, maar een halte verder dan gepland. Wordt zo wel spannend waar we dan vanavond worden opgehaald. Maar ach dat zien we dan wel weer. Het publiek in de trein is vandaag heel anders. Waarschijnlijk zaten we gisteren in het daklozen spitsuur. Want aan het begin van de avond lijkt iedereen naar de stad te trekken om daar in de parken te slapen. We stappen uit bij Temple Square om de diverse tempels daar te bekijken. Het is een Mormonen complex. Je weet niet wat je ziet zo groot, de ruimte waar de kerkdienst wordt gehouden biedt plaats aan 21.000 gelovigen. Het is allemaal pracht en praal wat je ziet. Maar wij voelden ons er helemaal niet op ons gemak, met al die lachende mensen die ons hartelijk welkom heten en je onder tussen willen bekeren. Wij hebben zelfs nog een opdringerig type van ons kunnen afschudden door te zeggen dat we  moesten haasten om met de excursie mee te kunnen. Pfff echt niet ons ding dat geloof. We gaan daarna even de stad in en komen in het winkel gebied. Het heeft veel weg van de koopgoot, maar dan zonder veel winkelend publiek. En toch ook nu weer veel zwervers op straat. We besluiten de dag met een heerlijke maaltijd en daarna met de trein terug. We bellen voor de shuttle en als we aankomen staat die er niet. Oh zou het dan toch niet gelukt zijn, gelukkig na een paar minuten komt hij er aan. Hij maakt nog wat schijnbewegingen waarvan wij denken dat hij weer weg zal rijden zonder ons, dus gaan we enorm gebaren en gelukkig dat werkt.