Kustweg

4 oktober 2016 - Monterey, California, Verenigde Staten

We kunnen tot 12 uur in het hotel blijven, dus starten we rustig op vandaag. De auto wordt voorgereden en is deze keer snel ingepakt en we verlaten San Francisco op weg naar Monterey. Dat is nog even een gedoetje, eerst moeten we ons tussen de vijf rijen dik voor ons hotel zien te proppen en dan volgens Truus meteen doorstoten naar de 5e rij. Dat lukt niet in de 100 meter die we daar voor hebben, dus maken we maar een rondje. Verbazend snel zijn de stad uit en zitten we op de juiste high way. We kiezen natuurlijk voor de kustroute en willen daar zo snel mogelijk opkomen. Dat lukt al bij Pacifica. Het is een goede keus, de weg kronkelt langs de Grote Oceaan en komt ook vaak hoog boven de oceaan uit. Je hebt er mooie uitzichten en na iedere bocht wil je wel weer stoppen om foto’s te maken. We doen dat toch maar één keer want we willen ook Santa Cruz nog bezoeken, daarnaast hebben we een beetje pech met het weer. Er is veel laag hangende bewolking. Dus is het zicht wat beperkt. Maar gelukkig hebben we morgen nog een lange kustweg te gaan en wie weet schijnt dan de zon. Dan komen we aan in Santa Cruz. De omringende bergen beschermen de stad tegen de zeemist en de smog uit San Francisco. Het is dan ook over het algemeen warm en zonnig en om die reden is Santa Cruz een favoriet vakantieoord. Althans volgens het boekje en zo zie je maar weer dat papier geduldig is, want vandaag is het bewolkt en fris. We parkeren in het centrum en lopen door een leuke winkelstraat richting zee. Ook hier weer opvallend veel daklozen. Langs de kust is een historische strandpromenade met allerlei moderne attracties en de oudste houten achtbaan die nog in gebruik is in de VS, maar voor zover wij kunnen zien, staan alle attracties stil. Het is of te vroeg op de dag of het seizoen is al afgelopen. Niet dat wij in die achtbaan zouden gaan zitten, maar het is wel leuk om te kijken. Wij lopen een stukje pier, lunchen en genieten ondertussen van het uitzicht op zee. Na een uurtje of 2 in Santa Cruz zijn we in één ruk doorgereden naar Monterey. Opvallend is dat je door een groot agrarisch gebied rijdt. Van alles wordt er verbouwd: aardbeien, artisjokken, pompoenen, kool, spruitjes, te veel om op te noemen. En het is oogsttijd, veel mensen zijn bezig met de pluk. In Monterey zijn we blij verrast met ons onderkomen. Het is een enorme suite met open haard en zitje en een eethoekje en we hebben meteen helemaal geen zin meer om nog uit eten te gaan. Op de straathoek vinden we een supermarkt en kopen wat leuke dingen in, waarmee we wel een avondmaaltijdje kunnen maken en genieten daarvan in ons luxe eigen verblijf. Eigenlijk willen we dat voor de tv doen, maar die krijgen we niet aan de praat. Dan maar zonder en dat is eigenlijk wel zo leuk omdat we nu buiten de zeehonden horen blaffen. Tenminste we geloven dat dat zo heet, blaffende zeehonden. Maar om nu de jas aan te trekken en te gaan kijken, gaat ons te ver. Morgen gaan we over de kustweg richting Santa Barbara en dan komen we vast wel kolonies van die beesten tegen.

1. Apolonia:
    4 oktober 2016
    Wat een schitterend stuk van jullie reis. Alles is mooi hoor...maar dit met de zee en kust vind ik toch het allermooiste. Ik krijg altijd zo'n blij gevoel van zee...maakt niet uit wat de weersomstandigheden zijn. En dan die kámer! Wauw!
  2. Riekje:
    4 oktober 2016
    Nou ja, ik dacht dat jullie wel geheel voldaan op het vliegtuig zouden stappen in Sao Francisco .... Maar nee.....nog weer verder ! Petje af voor al die kilometers ....samen met Truus, die jullie toch gelukkig weinig in de steek heeft gelaten. Maar toch .......geweldige prestatie ! Tot kijk !