Dag 2 in San Francisco

3 oktober 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Geen gereserveerde excursie vandaag, dus de wekker hoeft niet gezet. Lekker rustig wakker worden. Margriet heeft toch geen trek in de noedels en we hebben ook geen zin om in het hotel de eeuwige scrumbled eggs met worstjes te eten, dus dat worden een paar sweet en salty bars. Later in de lobby nemen we de koffie en daar gaan we. Het eerste wat ons opvalt is dat er hard gewerkt wordt aan de platen boven de ramen van de hotelkamers. Ze zijn druk bezig en dat op zondag om alle ramen achter een laag plastic te verstoppen. Blij dat we op tijd weg zijn. We nemen deze keer de weg aan de andere kant van ons hotel, maar of dat nou een gelukkige keuze is……. Er liggen, lopen en staan zeker in het eerste stuk heel veel daklozen op straat. Verderop wordt de wijk steeds chiquer en de daklozen minder. We zijn op weg naar het museum  of modern art (SFMOMA). Een blok voor het museum wordt druk gewerkt aan de opbouw van dreamforce. Wat dat precies is weten we niet, maar het lijkt een of ander festival te worden met muziek, kraampjes en terrassen. Het museum is mooi, 7 verdiepingen hoog vol met moderne en hedendaagse kunst. We beginnen op de 7e en zakken langzaam omlaag. Je zou er wel een paar dagen kunnen doorbrengen, zoveel is daar te zien. Het een boeit ons meer dan het andere, maar dat geldt vrijwel voor alle musea. Na al deze cultuur zijn we toe aan iets heel anders en dat wordt de hippiewijk Haigt & Ashbury. Na veel gezoek en gestaar op de kaart waarop alle bussen en trams staan staat ineens buslijn 6 voor ons neus die naar Haight gaat. Die bus hebben we echt niet kunnen vinden op de kaart, maar goed we hebben een bus die ons brengt waar we naartoe willen. De wijk is geweldig met overal kleding uit de jaren 60 en 70, waterpijpen, rookwinkels, platenzaken en hippe restaurants. De lucht van wierook hangt overal en we herkennen veel kleding uit die tijd. Ze noemen het een wijk, maar het is eigenlijk één lange straat en aan het eind van de straat lopen we zo het Golden Gate Park binnen. Nog een bezienswaardigheid die op ons lijstje staat. We twijfelen nog even of we een fiets zullen huren, maar besluiten toch maar om te gaan lopen. Als eerste stuiten we op een kinderspeelplaats met een prachtige overdekte draaimolen. Natuurlijk met paarden, maar ook giraffen, struisvogels, kamelen, varkens, kippen en hanen. Een  stukje verderop zijn Lawn Bowling wedstrijden. Een soort Jeu de Boule, maar dan met veel grotere leren ballen. En alle spelers zijn voornamelijk in het wit gekleed. We blijven een tijdje staan kijken en het is wonderbaarlijk hoe ze die ballen over een grote afstand naar een klein balletje gooien of liever gezegd rollen met heel veel effect. Je krijgt bijna zin om het ook eens te proberen, maar ja wij zijn geen lid van de club en dragen ook geen wit. Lopen een stukje verder en komen bij het aids memorial. Een stil stukje in het park met bankjes waarop de naam van de overledene. Er is ook een grote ronde gedenkplaat op de vloer met heel veel namen en een paar aandoenlijke planten in potten in het midden. Ook worden grote stenen gebruikt om de overleden dierbaren te gedenken. Er staan heel wat torentjes gebouwd van stenen. Het is een prachtige plek om iemand die je lief was te herdenken. Er is nog veel meer te zien en te beleven in dit park, maar we zijn moe en we moeten nog terug en het is opnieuw een gedoe om op de kaart van het park te zien waar we er precies uitmoeten om op de bus naar huis te stappen. Het lukt natuurlijk en we zien niet alleen de bushalte maar ook een heel aantrekkelijk uitziend visrestaurant. Daar heerlijk gegeten en snel naar de bushalte. Blijkt de bus om voor ons onduidelijke reden vertraagd te zijn en het is inmiddels koud. Maar na een minuut of 25 komt de bus en kleumend stappen we in. Druk natuurlijk en onderweg worden krijsende baby’s verschoond, stappen de daklozen met hond in en is het een voortdurend dichtdoen (wij) en weer opendoen (daklozen) van de raampjes. Maar we zitten lekker en stappen vlakbij ons hotel uit. Nog twee vouchers te gaan.

1. Mimi:
    3 oktober 2016
    Geweldig wat jullie allemaal doen en zien ! Lawn bowling heb ik in Ziud-Afrika ook gezien, ook allemaal in het wit...Fijne week nog, liefs Mimi & JC