San Francisco

1 oktober 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

De laatste week is begonnen en dat is al bijna onvoorstelbaar. Zes weken lijkt eindeloos lang en dan zit je toch ineens in de laatste week. Er staan gelukkig nog veel mooie dingen op het programma, dus dat wordt nog een week genieten. Eerst maken we de restjes op voor het ontbijt en dan op naar San Francisco via de meest rechtstreekse route en dat is volgens Truus 3 ½ uur rijden. Goed te doen na al die kilometers die we al achter de rug hebben. De route voert ons langs het stadje Modesto en daar maken we een tussenstop. Nauwelijks de auto uit of we zien een mooi gebouw en dat blijkt een museum te zijn. Wij naar binnen en de vrijwilliger achter de balie is blij verrast met ons bezoek. Hij begint meteen te roepen dat we het gastenboek moeten tekenen en op onze vraag wat voor museum dit is begint hij enthousiast een heel verhaal. Het museum was vroeger de bibliotheek en is het vooral bedoeld om de historie van Modesto en van de meest bekende inwoner, te weten George Lucas ( bekend van de Star Wars films) levend te houden. Hij zegt dat de beneden verdieping van het museum het meest interessant is en de giftshop. Wij waren niet echt van plan om alles te bekijken, maar we willen de man niet teleurstellen. Het blijkt eigenlijk hartstikke leuk te zijn met allerlei voorwerpen van vroeger. Er zijn volledig ingerichte schoollokalen, winkeltjes, een kapper enz. Beneden krijgen we nog een rondleiding van een andere enthousiaste vrijwilliger. Kortom het is de moeite waard. Eenmaal buiten zien we een heerlijk terras waar ook nog eens een lekkere lunch geserveerd wordt. Vrolijk stappen we weer in de auto. En we zijn nog niet op de highway of we zien een enorme file aan de andere kant. Hopelijk staan wij straks niet in de file en gelukkig is dat niet het geval. De file aan de andere kant blijft tot we in San Francisco zijn en dat is toch gauw zo’n 50 mijl. Je zal er in staan denken wij met enig leedvermaak. We merken wel dat we een grote stad naderen, want de weg wordt steeds breder en drukker. Op een gegeven moment is de weg 5 baans, maar met de hulp van Truus rijden we feilloos naar ons hotel. Het parkeren daar is weer een nieuwe ervaring. We moeten de sleutels afgeven en de auto wordt voor ons geparkeerd in de parkeergarage. Als we weg willen moeten we ons melden bij het valetkantoor en dan wordt de auto weer keurig opgehaald. Het is toch gek om zonder autosleutels verder te gaan, maar ja, het is niet anders. Effe bijkomen op de kamer en dan de stad in. We komen vrijwel meteen op een plek waar een soort markt is met levende muziek en veel standjes waar je eten kunt kopen. En wat ons meteen opvalt zijn de velen daklozen. We eten wat in een vegetarisch restaurant. Weer eens wat nieuws en het eten is heerlijk. Eenmaal buiten willen we nog een eind lopen, maar door al die daklozen voelen wij ons wat ongemakkelijk. Echt de rijke toeristen tussen veel verslaafde en arme mensen die overal op straat liggen en staan. Terug naar het hotel dan maar waar we ons voorbereiden op alles wat we de komende twee dagen willen doen.

1. Apolonia:
    1 oktober 2016
    Niet te geloven inderdaad dat de laatste week al begonnen is. Blijven jullie deze week in San Francisco? Benieuwd of er nog wat terug te vinden is van de 'Hippie stad' van vroeger.
    Dat parkeren van de auto heb ik zelf in Amsterdam aan de hand gehad, was inderdaad een 'raar gevoel' de autosleutel achter te laten.
  2. Anke:
    1 oktober 2016
    30 jaar geleden was voor ons San Francisco een verademing na al die MacD, Wimpys etc. , maar er waren toen nog niet zo veel verslaafden en zwervers. Zo zie je maar weer dat The American Dream niet voor alle inwoners geld. Nog heel veel plezier die laatste week. De westkust is ook fantastisch.