Op z'n japans

11 september 2016 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Laatste dag in Yellowstone en er is zoveel moois te zien dat je een keuze moet maken. Wij besluiten om een rondrit te maken door het Noordelijke gedeelte en overal te stoppen waar iets te beleven valt, foto’s maken en door, net als veel Japanners doen zullen we maar zeggen. En we hebben ook nog een makkelijke wandeling uitgezocht naar een waterval. Want na het geklim van gisteren willen we het vandaag iets rustiger aandoen. Uiteindelijk hebben we morgen weer een lange reisdag. Eerst nog even tanken (deze keer in het kantoor zeggen dat je wil tanken, dan drukken ze op een knopje en dan doet ie het), en dan Yellowstone weer in. We zijn nog niet in het park of we staan in de file. Meestal betekent dat, dat er dieren in zicht zijn en iedereen stopt om foto’s te maken. Maar nu duurt het wel erg lang, dus wij al een beetje mopperen. Schiet nou eens op, tegen de tijd dat wij er zijn, zijn die beesten allang weg. Je kent het wel. Om de tijd te doden nemen we de mensen achter ons in de maling door heel erg uit het raam te gaan wijzen en kijken. Daar hebben we dan weer lol in. Het blijkt dat de file wordt veroorzaakt door een ongeluk. Wat precies kunnen we gelukkig niet zien. Daarna zit er schot in de zaak en kunnen we doorrijden. De eerste stop is Gibbon Falls. Er staan veel auto’s en er lopen veel mensen, dus dat moet iets zijn. Wij ook parkeren en langs een toeristisch aangelegd pad naar de Falls gelopen. Het is mooi, dat moeten we toegeven. Maar al die mensen werken op onze lachspieren en we besluiten om een selfie te maken, omdat iedereen dat doet. Dat valt nog niet mee, maar uiteindelijk lukt het min of meer. Tenminste onze rimpels zijn goed te zien, de waterval veel minder. Door naar de volgende bezienswaardigheid Artists painpots. Eerst plassen. Is maar één wc met een hele rij ervoor. Moet toch want anders halen we de painpots niet droog. We lopen  erheen en vervolgens kun je om de painpots heenlopen, maar dan moet je wel klimmen. Doen we niet en van schrik vergeten we ook nog om een foto te maken. Hoezo Japanners? Wat ons wel opvalt bij deze bezienswaardigheden dat ze zeer rolstoelvriendelijk zijn. Daar is goed over nagedacht.  Inmiddels is het alweer twee uur en we besluiten om heel veel bezienswaardigheden over te slaan om rechtstreeks door te rijden naar Mammoth Hot Springs. Heel veel volk daar en het ziet er ook heel mooi uit, maar geen parkeerplek te vinden. Dan maar niet. We gaan een stukje verder naar een winkel met souvenirs en etenswaren. Een hotdog en een sandwich verder rijden we door naar Tower Roosevelt. En tussen de vakantiehuisjes op het grasveld ligt een hele kudde Elks. Toch Maar weer stoppen en een foto. De drukte bij deze fotostop wordt in de hand gehouden door een ranger, die precies wijst waar je wel en niet mag staan. Heerlijk toch zo’n toeristische toer. Drie uur inmiddels en nog een hele rit voor de boeg en onze wandeling naar de Wraithfalls. Volgens het boekje is de wandeling easy en maar 1 mile en dat klopt. Weinig mensen, lekker stukje lopen, ruikt naar dennen en de waterval is aardig in die zin dat er nog maar weinig water naar beneden valt. In de herfst zal het vast spectaculair zijn.  We rijden verder door prachtige natuur en boven op een berg ineens weer een file. Dieren? Een ongeluk (meteen naast de weg ga je gelijk de berg af)? We zien steeds meer auto’s parkeren en steeds meer mensen met ontzettend grote fotolenzen en verrekijkers. Beren? Wolven? We weten  het niet en zullen het ook nooit weten, want wij zijn doorgereden. Te druk en te laat. We gaan op weg naar huis. Is nog een heel stuk met hier en daar een file omdat er een buffalo loopt of een elk.  Eenmaal thuis even lekker zitten en dan gaan we naar de film. Het Imaxtheater is vlakbij en er draait een film over Yellowstone. Zien we toch de beren en de wolven. Mooie film trouwens met prachtige natuurbeelden. Tot slot hebben we marshmallows geroosterd boven het vuurtje voor onze deur. Niet te eten, maar leuk om te doen. Zelf gegeten en alvast ingepakt, want we willen morgen om 6 uur vertrekken. Het 1e stuk gaat door Yellowstone  en Teton Park en wie weet zien we zo vroeg wel een beer.